Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

179 lat temu kolej dotarła do Brzegu. To fragment najstarszej linii kolejowej w Polsce

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Zobacz pociągi jeżdżące na trasie Wrocław - Brzeg i Brzeg - Nysa.
Zobacz pociągi jeżdżące na trasie Wrocław - Brzeg i Brzeg - Nysa. Damian Kapinos
15 sierpnia 1842 roku zainaugurowano przejazdy pociągów z Wrocławia do Brzegu. Co ciekawe, trasa ta jest fragmentem najstarszej na obecnych ziemiach polskich linii kolejowej. Wcześniej, bo 22 maja 1842 roku pociąg pojechał z Wrocławia do Oławy. Rok później Brzeg został połączony z Opolem, Kędzierzynem i Katowicami.

Dziś trasa wchodzi w skład linii kolejowej E 30 należącej do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę.

Polski odcinek tej linii ma długość 677 kilometrów.

Pociągiem z Brzegu do Nysy

26 listopada 1848 roku pierwszy pociąg przejechał po całej linii Nysa - Brzeg. Wówczas oddano do użytku ostatni fragment torów łączący Nysę z Pakosławicami.

Czarne chmury zawisły nad nią w 2000 roku. Wówczas to wstrzymano na niej ruch pasażerski i groziło jej to, co spotkało inne linie, np. Brzeg-Strzelin, czyli kompletna rozbiórka.

Na szczęście po pięciu latach udało się doprowadzić do reaktywacji połączeń i choć między 2006 a 2008 rokiem nastąpiła kolejna przerwa, to dzięki staraniom samorządowców, a także pasażerów i miłośników kolei, 14 grudnia 2008 roku szynobusy ponownie zaczęły kursować między Brzegiem a Nysą.

Remont pilnie potrzebny

PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się teraz do remontu linii kolejowej Nysa - Brzeg. Obecnie trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę.

- Zakończenie tego etapu przewidziane jest w czwartym kwartale 2021 roku - informuje Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dokumentacja jest finansowana z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Natomiast wartość całego remontu będzie znana po zakończeniu prac projektowych.

Przebudowane mają zostać wszystkie perony na stacjach i przystankach, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o organicznej możliwości poruszania się.

Dokumentacja projektowa zakłada również odbudowę stacji Grodków wraz z budową tam mijanki, czyli dodatkowego toru, dzięki któremu zwiększy się przepustowość stacji.

- A to z kolei daje możliwość uruchamiania większej liczby pociągów, a co za tym idzie uatrakcyjni ofertę kolei - zauważa Mirosław Siemieniec.

Na całej trasie wymienione zostaną torowiska, przebudowane przejazdy drogowo-kolejowe, wyremontowane będą mosty i wiadukty (w zależności od potrzeb).

Według informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, po zakończeniu prac pociągi pasażerskie na tej linii będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h.

Dziś prędkości jakie tam osiągają oscylują w przedziale 50 - 70 km/h, ale są też miejsca, w których muszą zwalniać do 30 km/h!

Nie wiadomo jednak kiedy ruszą pierwsze roboty. Uzależnione jest to od uzyskania finansowania na ten cel.

Tu pociągu już nie ma

W 1894 roku Brzeg otrzymał połączenie kolejowe ze Strzelinem, a w 1910 z Wiązowem. To linia kolejowa nr 304. Ostatni pociąg pasażerski pojechał nią w 1989 roku, a ostatecznie linia zamknięta została w 1993 roku.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na brzeg.naszemiasto.pl Nasze Miasto