Dziś trasa wchodzi w skład linii kolejowej E 30 należącej do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę.
Polski odcinek tej linii ma długość 677 kilometrów.
Pociągiem z Brzegu do Nysy
26 listopada 1848 roku pierwszy pociąg przejechał po całej linii Nysa - Brzeg. Wówczas oddano do użytku ostatni fragment torów łączący Nysę z Pakosławicami.
Czarne chmury zawisły nad nią w 2000 roku. Wówczas to wstrzymano na niej ruch pasażerski i groziło jej to, co spotkało inne linie, np. Brzeg-Strzelin, czyli kompletna rozbiórka.
Na szczęście po pięciu latach udało się doprowadzić do reaktywacji połączeń i choć między 2006 a 2008 rokiem nastąpiła kolejna przerwa, to dzięki staraniom samorządowców, a także pasażerów i miłośników kolei, 14 grudnia 2008 roku szynobusy ponownie zaczęły kursować między Brzegiem a Nysą.
Remont pilnie potrzebny
PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się teraz do remontu linii kolejowej Nysa - Brzeg. Obecnie trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę.
- Zakończenie tego etapu przewidziane jest w czwartym kwartale 2021 roku - informuje Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dokumentacja jest finansowana z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Natomiast wartość całego remontu będzie znana po zakończeniu prac projektowych.
Przebudowane mają zostać wszystkie perony na stacjach i przystankach, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o organicznej możliwości poruszania się.
Dokumentacja projektowa zakłada również odbudowę stacji Grodków wraz z budową tam mijanki, czyli dodatkowego toru, dzięki któremu zwiększy się przepustowość stacji.
- A to z kolei daje możliwość uruchamiania większej liczby pociągów, a co za tym idzie uatrakcyjni ofertę kolei - zauważa Mirosław Siemieniec.
Na całej trasie wymienione zostaną torowiska, przebudowane przejazdy drogowo-kolejowe, wyremontowane będą mosty i wiadukty (w zależności od potrzeb).
Według informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, po zakończeniu prac pociągi pasażerskie na tej linii będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h.
Dziś prędkości jakie tam osiągają oscylują w przedziale 50 - 70 km/h, ale są też miejsca, w których muszą zwalniać do 30 km/h!
Nie wiadomo jednak kiedy ruszą pierwsze roboty. Uzależnione jest to od uzyskania finansowania na ten cel.
Tu pociągu już nie ma
W 1894 roku Brzeg otrzymał połączenie kolejowe ze Strzelinem, a w 1910 z Wiązowem. To linia kolejowa nr 304. Ostatni pociąg pasażerski pojechał nią w 1989 roku, a ostatecznie linia zamknięta została w 1993 roku.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?