W ostatnich dniach kilka osób dało się oszukać. Dwa przypadki to oszustwo na kilkaset złotych, jednak w trzecim z konta osoby poszkodowanej zniknęło aż 26 tys. złotych.
Poszkodowana otrzymała telefon od osoby podającego się za pracownika biura ochrony konsumenta banku, w którym posiada konto. Mężczyzna poinformował ją, że ktoś próbował wziąć kredyt na jej dane. Aby pieniądze nie trafiły na konto oszusta polecił wybrać te pieniądze i przelać na wskazane konto. Poinstruował ją, że osobą zamieszaną w sprawę może być pracownik placówki, dlatego podczas podejmowania pieniędzy z konta, nie może zdradzać szczegółów. Poszkodowana cały czas będąc w kontakcie telefonicznym z mężczyzną pojechała do banku i wybrała pieniądze. Następnie korzystając z podanych przez niego kodów, wpłaciła 26 000 złotych na wskazane konto bankowe. Zawierzyła, że w ten sposób jej pieniądze będą bezpieczne i wrócą na jej rachunek. Niestety tak nie stało. Kobieta została z zaciągniętym na jej konto kredytem. - poinformowała brzeska policja.
W pozostałych przypadkach osoby straciły po kilkaset złotych podczas sprzedaży przedmiotów na jednym z portali aukcyjnych. Oszukani kliknęli w link, a następnie krok po kroku podawali swoje dane do bankowości. Dodatkowo autoryzowali kody, które dostawali ze swoich banków.
Jak nie dać się oszukać?
- bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego, że już wpłacił, bądź wpłaci pieniądze za sprzedawany przez Ciebie przedmiot, a Ty jedynie poprzez wejście w link i podanie danych karty bankomatowej będziesz miał pieniądze na swoim koncie
- nie należy podawać danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu
- czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność
- w przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić
- nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak przelać pieniądze na nieznane Ci konto. Nigdy tego nie rób
- każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc nasza czujność
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?