Obwodnica Brzegu. Kiedy ruszy budowa? GDDKiA wnioskuje o decyzję środowiskową dla tej inwestycji

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Dziś ruch tranzytowy przechodzi przez ścisłe centrum Brzegu. Po wybudowaniu obwodnicy to się zmieni. Google street view
Projektant opracował i przeanalizował trzy warianty dla przebiegu trasy omijającej Brzeg w ciągu drogi krajowej nr 39. Rekomendowany jest jeden z nich. Chodzi o przebieg W1D omijający miasto w okolicy Zielęcic, Brzeziny i Myśliborzyc.

Złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Brzegu, to efekt przyjęcia dokumentacji projektowej z etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego i Koncepcji Programowej dla tego zadania.

Projektant opracował i poddał szczegółowym analizom trzy warianty dla przebiegu trasy omijającej miasto w ciągu drogi krajowej nr 39. Rekomendowany jest jeden z nich.

Chodzi o przebieg W1D omijający Brzeg w okolicy Zielęcic, Brzeziny i Myśliborzyc. Jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu (po jednym w każdą stronę) będzie miała długość około 8 kilometrów, a w ramach inwestycji powstanie też most przez Odrę i wiadukt nad linią kolejową Opole - Wrocław. Przewidywany koszt inwestycji to 360 mln zł.

W przyszłym roku będziemy kontynuować prace projektowe, a planowana data ogłoszenia przetargu na realizację dla tego zadania to drugi kwartał 2022 roku - informuje Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Natomiast planowany termin oddania inwestycji do użytku to czwarty kwartał 2026 roku.

Obecnie droga krajowa nr 39 przecina centrum Brzegu, biegnie przez obszar ścisłej ochrony konserwatorskiej obejmującej teren Zamku Piastów Śląskich i w bezpośredniej bliskości ratusza. Dziennie przez miasto przejeżdża tranzytem blisko 900 ciężarówek, co negatywnie wpływa na warunki życia mieszkańców i zabytki, a także zwiększa zagrożenie bezpieczeństwa.

Dzięki obwodnicy, poprawi się też bezpieczeństwo ruchu oraz komfort przejazdu, skróci się również czasu podróży w ciągu DK 39. Natomiast nowy most poprawi warunki komunikacyjne w przypadku sytuacji awaryjnych.

Ewakuacja podczas powodzi tysiąclecia w pamiętnym roku 1997 była niemożliwa z powodu zamknięcia mostów na Odrze w Brzegu i w Oławie. Natomiast w czasie powodzi w roku 2010 zamknięcie istniejącej przeprawy w Brzegu było bardzo poważnie rozważane.

Przypomnijmy. Oprócz Brzegu, w przygotowaniu są też budowy trzech innych obwodnic:

  • Prudnika w ciągu DK 41.
  • Sidziny w ciągu DK 46.
  • Lędzin w ciągu DK 46.

Będzie mniej wypadków na drogach?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie